Herstelkosten en mutatieschade bij oplevering

Verhuurders van niet alleen woningen, maar ook bedrijfsruimte, worden helaas vaak geconfronteerd met herstelkosten en mutatieschade bij oplevering van het gehuurde door de huurder.

Een huurder die zijn huurovereenkomst beëindigt en vertrekt, is verplicht het gehuurde ‘bezemschoon’ en in dezelfde staat als aan het begin van de huurovereenkomst terug te geven aan de verhuurder. Als er een beschrijving is opgemaakt, dan is dezelfde staat is de beschrijving de hoofdregel.

In de meeste huurovereenkomsten is opgenomen dat de huurder ervoor moet zorgen dat:

  • meubels en persoonlijke eigendommen zijn verwijderd
  • keuken en sanitair zijn ontdaan van vuil, vet en kalkaanslag
  • inbouwapparatuur schoon en vetvrij is
  • stickers en lijmresten op deuren en inbouwkasten zijn verwijderd
  • afvoerputjes van douche, wastafels en toilet schoon zijn
  • ventilatieroosters stofvrij zijn
  • alle vloeren geveegd en vrij van vlekken zijn
  • eventuele gaten in deuren, wanden en vloeren zijn dichtgemaakt c.q. opgevuld

Dit lijkt allemaal heel logisch en duidelijk, maar toch gaat dit in de praktijk regelmatig mis. Het kan dus gebeuren dat jij als verhuurder veel kosten moet maken voor herstel, zodat het pand weer verhuurbaar is. Een flinke schadepost dus.

Heb jij als verhuurder te maken met mutatieschade bij oplevering en wil je je herstelkosten verhalen op de huurder?

In de meeste gevallen kun je met onze juridische ondersteuning de extra kosten verhalen op je vertrekkende huurder.

Het is belangrijk dat je de woning of bedrijfsruimte in aanwezigheid van de vertrekkende huurder hebt geïnspecteerd. Ook moet je de huurder in de gelegenheid stellen de tekortkomingen zelf te herstellen. Pas als de huurder dit niet doet kun je de werkzaamheden zelf (laten) uitvoeren. De kosten daarvan kun je vervolgens aan de huurder in rekening brengen. Bij het ontbreken van een goede beschrijving is het verhalen van schade lastiger. De verhuurder moet dan aantonen dat er schade is en dat die schade er bij aanvang niet was.

De huurrecht juristen van DKV Deurwaarderskantoor Visser helpen je om de voormalige huurder aan te spreken voor deze schade. We proberen altijd eerst een buitengerechtelijke of minnelijke oplossing te bereiken, oftewel een oplossing zonder tussenkomst van een rechter. Als dit niet lukt begeleiden wij je in alle stappen van een gerechtelijke procedure.

Heb je een probleem met een huurder die bij vertrek het gehuurde niet achterlaat volgens de in de huurovereenkomst opgenomen voorwaarden?

Onze huurrecht juristen hebben de gespecialiseerde kennis om je te helpen bij de beste oplossing voor je probleem.
Neem contact op met de juristen van DKV en bel met 030 600 62 96 of mail naar sales@dkvnieuwegein.nl.

Chat

Uw gegevens worden over een beveiligde SSL-verbinding verstuurd.